Ce inseamna “Intermittent Fasting” si de ce este bun pentru tine ?!

Ce inseamna “Intermittent Fasting” ?

Tradus din engleza, inseamna “Post Intermitent”. Pe scurt, inseamna sa sari peste una sau mai multe mese, sau sa lasi mai mult timp intre 2 mese principale decat in mod normal. Acest “mod normal” spune asa:

  1. Micul dejun este cea mai importanta masa.
  2. Trebuie sa mananci cat mai des si mai putin sa pierzi in greutate.
  3. Trebuie sa mananc proteina la fiecare masa si nu mai mult de 25 de grame pentru a creste efectul anabolic in corpul tau.

Acest afirmatii sunt ceea ce cunostiintele din ziua de azi dicteaza. Functioneaza?! Poate, dar exista si alte metode si studii care iti pot oferi rezultate mai bune ! Daca esti interesat, mai stai 5 minute 🙂

Postul intermitent nu promoveaza infometarea!

Infometarea se intampla atunci cand nu iti atingi scopul total caloric. Postul intermitent se bazeaza pe acelasi numar de calorii dar cu mai putin mese intr-o zi. In esenta, inseamna sa mananci, spre exemplu, 2000 de calorii in 3 sau 2 mese si nu in 5 sau 6 mese mai mici. Postul mai mare de 24 de ore este ceva ce nu am incercat dar care poate aduce beneficii si sunt destule studii care sustin aceasta afirmatii. Aici vom discuta despre postul intermitent de 24 de ore.

O masa pe zi

Acest stil de alimentatie poate fi explorat in cartea ” The Warrior Diet “

Pe scurt, poti manca o masa pe zi, de preferinta noaptea, fara nici o restrictie de calorii sau macronutrienti. Pe timpul zilei, recomandat este sa mananci legume proaspete, fructe si putina proteina, exclusi fiind carbohidratii sau fainoasele.

Ideea cartii sustine ca sunt cateva ore pe zi in care grasimea si hormonii de grasime sunt metabolizati mult mai rapid . De asemenea, mai spune ca in aceste ore (de post), corpul lucreaza la o capacitate ridicata sa elimine toxine si sa genereze energie fara sa se infometeze, in acelasi timp fiind foarte alert si rezistent la oboseala si stres.

Perioadele lungi in care mananci mai putina proteina decat trebuie cresc eficienta acesteia, iar atunci cand vei manca proteina, va fi folosita mult mai bine. Postul pe perioade lungi imbunatateste si sensibilitatea la insulina iar atunci cand mananci, glicemia nu variaza foarte mult iar corpul tau nu va depozita carbohidratii ca si grasime.

Cand adopti acest stil alimentar, cina va deveni cea mai importanta masa si planuirea ei un deliciu. Sa mananci aproximativ 2000 de calorii intr-o singura masa poate fi intimidant la inceput, asadar recomand abordarea acestui stil, progresiv, in asa fel, incat dupa 2 sau trei saptamani, sa poti adopta acest stil de viata fara probleme. Tine cont ca pe parcursul zilei, poti avea gustari daca ti se face foarte foame, dar nimic care sa iti ingreuneze sistemul digestiv. Poti manca alimente precum oua fierte, o leguma, un fruct cu indicele glicemic cat mai mic, ceai sau cafea fara lapte, etc.

 

Doua sau trei mese pe zi

 

Poti sari peste orice masa, insa eu prefer sa sar peste micul dejun cand folosesc aceasta tehnica. In functie de programul pe care il am intr-o zi, uneori nu simt nevoia sa mananc dimineata, asa ca nu o fortez. In esenta, asta este partea frumoasa a postului intermitent. Nu exista un model anume dupa care sa te iei. Poti alege orice ti se potriveste si il poti adapta stilului tau de viata. Daca totusi vrei un stil personalizat sau un model structurat, Martin Berkhan de la Lean Gains recomanda cateva idei structurate. El sugereaza ca femeile sa faca o pauza de 14 ore iar barbatii 16 ore. Astfel iti vor ramane 8-10 ore pentru hranire. Nu mananci intreaga noapte si apoi iti raman doar 5 – 6 ore in care poti manca dupa ce te trezesti.

In acest timp poti avea cateva mese sa iti atingi target-ul caloric. Este singurul lucru de care sa tii cont. Sa te asiguri ca in 24 de ore iti iei aportul necesar caloric. Altfel metabolismul iti poate incetini si incepe sa arda din testul muscular.

Alte modele pe care le poti urma pentru mai multa flexibilitate

In cartea “The Fast Diet”, Dr. Michale Mosley sugereaza ca cea mai buna metoda de a slabi este sa mananci normal 5 zile si sa tii post 2. In zilele de post, el recomanda sa mananci doar 25% din necesarul caloric , in jur de 600 cal pentru barbati si 500  cal pentru femei, alaturi de multa apa si ceai. El zice ca astfel a slabit 10 kilograme in 2 luni. ( Eu am slabit 10 intr-o luna folosind alta metoda )

Brad Pilon, autorul cartii “Eat Stop Eat”, sugereaza postul de 24 de ore o data sau de 2 ori pe saptamana. Dupa post, el zice sa mancam normal, sa ne comportam ca si cum nu s-ar fi intamplat. Motivul pentru care ar putea functiona este numarul redus de calorii totale si pauza oferita corpului pentru a se repara si bineinteles, pentru a arde grasime.

 

5 Beneficii sanatoase ale Postului Intermitent:

  1. Te scuteste de mult efort si salvezi timp. Dupa cum ti-ai dat seama, mai putine mese pe zi, inseamna mai putin timp pentru planuire, preparare, etc.
  2. Imbunatateste sensibilitatea la insulina. Cateva studii facute pe oameni, arata ca postul intermitent poate imbunatati sensibilitatea la insulina.
  3. Ajuta la reducerea numarului total de calorii asadar te poate ajuta sa-ti atingi scopul, sa pierzi in greutate, sa-ti imbunatatesti sanatatea, sa previi anumite boli,etc. Postul intermitent este asociat cu reducerea riscului de boala coronariana.
  4. Te ajuta sa fii mai consecvent in alimentatie. Este dovedit ca este mult mai usor de administrat si planuit decat o dieta stricta pe termen lung.
  5. In timp vei deveni mai puternic si de succes. Desi este greu de cuantificat, in perioadele de post te simti mai vioi, mai puternic, alert, relaxat si creativ. Cu un corp mai usor si o minte mai limpede, vei deveni mai constient de sine si recunoscator pentru lucrurile din jurul tau. In aceeasi perioada, nivelul de insulina este cel mai scazut si asta inseamna ca vei arde grasime foarte rapid.

 

Recomandarea mea este sa abordati aceasta metoda progresiv, incet. Daca momentan mancati 4 sau 5 mese pe zi, optati pentru 3 mese, apoi 2. Idea este sa oferiti corpului timp sa se adapteze si sa se vindece. Daca deja mancati doar 2 mese pe zi si totusi nu va simtiti bine si nu reusiti sa slabiti sau sa va atingeti orice alt scop, cel mai probabil nu va atingeti target-ul de macronutrienti sau caloric.

Ce parere ai despre Postul intermitent? Ai ceva de adaugat? Daca da, lasa-mi un comment si iti vor raspunde cat mai curand posibil.

Leave a Reply